Kwaliteitskader
Hoe werk je vanuit een gezamenlijk kwaliteitskader?
Je kunt alleen de goede kant op sturen als iedereen dezelfde kant op wil. Zicht op kwaliteit en sturen op kwaliteit begint dus bij het formuleren van de richting: wat willen we bereiken?
In een kwaliteitskader kun je vastleggen wat je (wettelijke) doelen en eigen ambities zijn. Dat kader kan in alle lagen op elkaar aansluiten: groepsniveau, schoolniveau en bestuursniveau. Zonder dat de eigenheid van scholen en leraren verloren gaat.
Bijsterbosch-Onderwijs-Advies ontwikkelt samen met het bestuur en de scholen een kwaliteitskader dat voldoet aan de wettelijke eisen en eigen ambities.
1. het kwaliteitskader dat drie lagen op elkaar laat aansluiten: bestuur, scholen en groepen
2. een kader waarin de volgende kwaliteitsvragen centraal staan:
- geven de leraren goed les
- voelen de leerlingen zich veilig
- leren de leerlingen voldoende
3. een kader dat de basis biedt om:
- zicht te houden op de kwaliteit
- te sturen op verbetering en ontwikkeling
- te verantwoorden over bereikte kwaliteit
Inhoud kwaliteitskader
Het kader bestaat uit vier onderdelen:
1. definiƫren van kwaliteit: wat zijn de doelen en ambities
2. checken van kwaliteit: op welke manier stel je vast of je de doelen bereikt hebt
3. ontwikkelen van kwaliteit: hoe verbeter je en welke ontwikkeling voeg je toe
4. vertellen over kwaliteit: hoe verantwoord je de kwaliteit en welke dialoog voer je er over
Bekijk hier drie voorbeelden:
voorbeeld kwaliteitskader groep
voorbeeld kwaliteitskader school
voorbeeld kwaliteitskader bestuur

Je kunt alleen de goede kant op sturen als iedereen dezelfde kant op wil. Zicht op kwaliteit en sturen op kwaliteit begint dus bij het formuleren van de richting: wat willen we bereiken?
In een kwaliteitskader kun je vastleggen wat je (wettelijke) doelen en eigen ambities zijn. Dat kader kan in alle lagen op elkaar aansluiten: groepsniveau, schoolniveau en bestuursniveau. Zonder dat de eigenheid van scholen en leraren verloren gaat.
Bijsterbosch-Onderwijs-Advies ontwikkelt samen met het bestuur en de scholen een kwaliteitskader dat voldoet aan de wettelijke eisen en eigen ambities.
1. het kwaliteitskader dat drie lagen op elkaar laat aansluiten: bestuur, scholen en groepen
2. een kader waarin de volgende kwaliteitsvragen centraal staan:
- geven de leraren goed les
- voelen de leerlingen zich veilig
- leren de leerlingen voldoende
3. een kader dat de basis biedt om:
- zicht te houden op de kwaliteit
- te sturen op verbetering en ontwikkeling
- te verantwoorden over bereikte kwaliteit
Inhoud kwaliteitskader
Het kader bestaat uit vier onderdelen:
1. definiƫren van kwaliteit: wat zijn de doelen en ambities
2. checken van kwaliteit: op welke manier stel je vast of je de doelen bereikt hebt
3. ontwikkelen van kwaliteit: hoe verbeter je en welke ontwikkeling voeg je toe
4. vertellen over kwaliteit: hoe verantwoord je de kwaliteit en welke dialoog voer je er over
Bekijk hier drie voorbeelden:
voorbeeld kwaliteitskader groep
voorbeeld kwaliteitskader school
voorbeeld kwaliteitskader bestuur